Reactie EZ-presentatie Warmtewet
      Laatst geactualiseerd op 29 oktober  2010
      Geachte heer Nikkels,  
       Volgend op uw presentatie van 14 oktober jl. inzake de  Warmtewet, heeft u gelegenheid geboden om te reageren op hetgeen tijdens die  bijeenkomst is besproken. Mede namens dhr Verschuur van Energiebedrijf Thermo  Bello stuur ik u hierbij onze reactie.  
       ad 3. Reikwijdte van de wet - verbruikersgrens
       Doel van de Warmtewet is bescherming van gebonden verbruikers.  EZ stelt vast dat de arbitraire verbruikersgrens aan dit uitgangspunt  geen recht doet. Die vaststelling hebben wij  ook steevast gedaan (zie onze eerdere zienswijzen ingebracht bij EZ en NMa). EZ  repareert dit tot dusver echter niet, maar zoekt aansluiting bij de gaswet. Dit  hoewel de gasmarkt en gasmarktordening wezenlijk afwijken van warmte. 
       Ons voorstel is om weldegelijk samenhang te brengen in het doel  van de wet en haar toepassingsbereik. Dit door geen arbitraire grens te  trekken, maar om het al dan niet gebonden zijn van de gebruikers tot  uitgangspunt te nemen, waarbij reëel zelfbeheer geldt als ongebonden. Door zich  collectief te organiseren wordt de verbruiker niet gebonden aan een commerciële  marktpartij, maar aan het collectief, waarin hij directe zeggenschap heeft,  risico draagt en profijt trekt van eventueel rendement. (1) De VvE's, Thermo Bello’s en lokale energie coöperaties vallen dan buiten de  reikwijdte van het dwingende Warmteregime. In deze gevallen hoeft de  maximumprijs ook niet van rechtswege te gelden. Ze zal echter weldegelijk een  rol spelen, namelijk als referentie voor zelfbeherende verbruikers, die op  basis hiervan hun eigen warmtenet kunnen beoordelen en aansturen.   
              Ook in situaties waarin reële alternatieven beschik- en  bereikbaar zijn hoeft de verbruiker o.i. niet als gebonden te gelden. Het  bieden of beschikbaar houden van reële alternatieven wordt dan beloond met  minder overheidsbemoeienis. Keuzevrijheid en zelfbeschikking van de verbruikers  gaan dan voor op dwingend opgelegde consumentenbescherming. Dit zou de  marktwerking en innovatie sterk ten goede komen.  
              In aanvulling zou nog wel een arbitraire bagatelbepaling kunnen  worden opgenomen voor kleine netten in handen van derden, niet zijnde de  verbruikers.  
       ad 2. Tariefstelsel
       Indien ons voorstel ad 3. gevolgd wordt dan geldt de  maximumprijs ingeval van zelfbeheer (de VvE’s,   Thermo Bello’s en lokale energiecoöperaties) slechts als richtsnoer, op  basis waarvan de zelfbeherende verbruikers hun warmtebedrijf kunnen aansturen.  De verbruikers kunnen dan bepalen – bijvoorbeeld om duurzaamheidsredenen – te  werken met een hoger tarief, en een duurzamer warmtevoorziening, dan onder de  maximumprijs toegelaten is. Dit lijkt ons ook de juiste benadering, die recht  doet aan de vrije zelfbeschikking en ruimte geeft aan innovaties van onderop.  
       Indien zelfbeheer evenwel toch dwingend onder de Warmtewet  wordt gebracht dan voorzien wij nog weer problemen t.a.v. de methodiek. De  warmtevoorzieningen in zelfbeheer omvatten meestal productie, distributie en  levering in één bedrijfsvoering. Ook hier blijkt de Warmtewet voor deze  gevallen niet op maat gesneden, daar ze de productie los zet van het  warmtebedrijf. Tot dusver betekende dit in de verantwoordingsmethodiek dat  kleine netten in zelfbeheer onnodige boekhoudkundige kunstgrepen zouden moeten  uithalen (fictieve afsplitsing van productie), die het zicht op de totale  exploitatie alleen maar vertroebelen. Ons primaire voorstel is en blijft de  gevallen van zelfbeheer (verbruikers hebben reële beslissende invloed op hun  warmtelevering) buiten de dwingende wetswerking te houden. Ons subsidiaire voorstel  is om aangekondigde beoordelingen van een rendementstoets niet gedetailleerd te  normeren (zoals de NMa in eerdere ronden beoogde), maar uit te gaan van  algemene bevoegdheden en maatwerk. Aldus moet voor de verantwoording kunnen  worden aangeknoopt bij de feitelijke situatie, de feitelijke bedrijfsvoering en  de feitelijke rendementen. Ons inziens zou de warmteproductie weldegelijk  moeten kunnen worden meegenomen in de totaalafweging, en niet kunstmatig worden  afgesplitst.  
         
      Ons inziens zou het zelfs beter zijn indien gekoppelde  producties, zoals elektriciteitsproductie, in de afweging betrokken worden.  Hier wordt namelijk de winst gemaakt. Alleen indien er werkelijk een harde  splitsing is gemaakt tussen productie en levering (de productie valt buiten de  groep waar de leverancier toe behoort) zou van een gescheiden leveringssituatie  moeten worden uitgegaan.   
              ad 2. Afroming van overwinsten
       Een wettelijke bevoegdheid om overwinsten af te romen levert  o.i. een drempel voor innovaties en nieuwe investeringen en bovendien een  perverse prikkel om kosten op te voeren. Een afromingsbevoegdheid past wellicht  bij de grootschalige stadsverwarming met gebonden verbruikers. Maar deze  bevoegdheid blijft een rem op nieuwe initiatieven en vooral op innovaties van  onderop.   
              Ook hier blijkt de situatie van zelfbeheer bovendien weer  anders. Hier zijn de verbruikers zelf in de positie om te beslissen over de  bestemming van ‘overwinsten’. Ze kunnen het bijvoorbeeld bestemmen voor verdere  investeringen in hun warmtevoorziening, tariefsverlaging of winstuitkering. 
        ad Voorstellen voor Wetswijziging - Verantwoordelijkheid EZ 
        De oorspronkelijke initiatiefnemers hebben hun handen van de  Warmtewet  afgetrokken. EZ is nu  verantwoordelijk voor het wetsvoorstel c.q. de wetswijziging en haar  uitwerking. We stellen voor dat EZ die verantwoordelijkheid ook neemt, ook  wanneer dit een herbezinning betekent op punten die nog niet of onvoldoende met  de TK zijn besproken, zoals de mogelijke aanwezigheid van reële alternatieven  voor verbruikers en de positie van reëel zelfbeheer.  
         
      Tot zover onze reactie n.a.v. uw presentatie. Voor nadere  achtergronden van onze zienswijze verwijzen we graag naar de eerder ingebrachte  zienswijzen van Thermo Bello en Elannet.   
         
        
      
  
        
       |